Veelgestelde vragen tariefswijziging

Per 1 oktober 2025 wijzigen onze tarieven. Dit is de eerste tariefsverhoging sinds de oprichting van ons bedrijf, ruim 18 jaar geleden. We begrijpen dat dit vragen kan oproepen. Daarom geven we in deze Q&A antwoord op veelgestelde vragen. 

Tariefsverhoging

Waarom verhogen jullie de tarieven?

De reden dat we onze tarieven aanpassen is de structurele stijging van onze kosten de afgelopen jaren. Dat komt vooral door noodzakelijke investeringen in IT, hogere uitgaven als gevolg van strengere regelgeving en extra personeel, verhoogd toezicht en stijgende kosten van leveranciers. Deze kostenverhoging is nodig om jou als belegger ook in de toekomst goed en verantwoord vermogensbeheer te bieden en om Bloei vermogen duurzaam te laten groeien.

Hoeveel gaat mijn tarief omhoog?

Dat verschilt per klant. Alle kosten die betrekking hebben op onze dienstverlening zijn opgenomen in één vast tarief door middel van een staffel. 

  • Voor Bloei klanten met een belegd vermogen van € 100.000 stijgen de kosten van 0,46% incl. btw naar 0,53% incl btw.
  • Voor Bloei Plus klanten met een belegd vermogen van € 1.000.000 stijgen de kosten van 0,54% incl. btw naar 0,68% incl btw. 

Hoeveel aan kosten komt er nog bovenop?

Het all-in tarief is exclusief de fondskosten (gemiddeld 0,17%) en spread (gemiddeld 0,01%). De fonds- en spreadkosten worden door fondsaanbieders of marktpartijen in rekening gebracht. Deze indirecte kosten zijn ingegrepen in de koers van de beleggingen en worden dus niet apart in rekening gebracht.

Hoe zijn de tarieven in de voorbeeldtabel opgebouwd? 

De gemiddelde tarieven in de voorbeeldtabel uit onze e-mail zijn berekend op basis van een langetermijnscenario, waarin het belegde vermogen gedurende 15 jaar groeit. Naarmate je vermogen stijgt, daalt het bijbehorende tarief door onze degressieve staffelstructuur. Zo betaal je bijvoorbeeld over het eerste deel van je vermogen 0,60%, maar na verloop van tijd ook een deel tegen 0,50%. Het gemiddelde tarief over de hele looptijd komt dan uit op bijvoorbeeld 0,58%. 

Hoe kan ik mijn nieuwe tarief uitrekenen?

We publiceren de nieuwe tarieven op onze website in een duidelijk overzicht. Via de rekentool kun je daarnaast uitrekenen wat je nieuwe kosten zijn. De percentages die we hier publiceren zijn op basis van toenemend vermogen over tijd. Naarmate je vermogen stijgt, daalt het bijbehorende tarief door onze degressieve staffelstructuur.

Vanaf wanneer ga ik het nieuwe tarief betalen?

Vanaf 1 oktober brengen we de nieuwe tarieven in rekening. Deze zul je pas terugzien op je factuur van januari 2026, omdat wij altijd per kwartaal achteraf factureren.

Hoe verhouden de nieuwe tarieven zich tot die van andere partijen?

We blijven behoren tot de meest kostenefficiënte vermogensbeheerders van Nederland. Volgens de ProNL Index (van Finner) liggen de gemiddelde kosten bij een belegd vermogen van € 100.000 op 1,04%, vergeleken met 0,58% bij Bloei. Voor een belegd vermogen van € 1.000.000 liggen de gemiddelde kosten in Nederland op 0,97%, vergeleken met 0,68% bij Bloei Plus. 

Nieuw all-in tarief

Wat houdt het all-in tarief precies in?

Het nieuwe all-in tarief dekt alle kosten die met onze dienstverlening te maken hebben. Denk aan het beheer van je beleggingen, transacties, bewaarloon, toezicht, klantonderzoek, rapportages én het gebruik van de Bloei app. 

Bevat het all-in tarief de totale kosten van beleggen? 

Het all-in tarief zijn de directe kosten die je aan ons betaalt. Daarnaast zijn er ook indirecte kosten die samenhangen met het beleggen zelf: de fondskosten en de spread.

  • De fondskosten gaan naar de aanbieder van het fonds. Ze dekken onder andere de kosten voor beheer, administratie en rapportage. Bij Bloei bedragen deze kosten gemiddeld 0,17% per jaar.
  • De spread is het verschil tussen de aan- en verkoopprijs van een belegging. Deze kosten ontstaan bij elke transactie en bedragen gemiddeld 0,01% per jaar.

Je ziet deze fondskosten en spreadkosten niet terug op je factuur. Ze worden automatisch verwerkt in de koers van het fonds. In je kwartaalrapportage in de Bloei omgeving of Bloei app zie je ze wel terug. Samen vormen het all-in tarief, de fondskosten en de spread de totale kosten van beleggen bij Bloei vermogen.

Betaal ik straks geen brokerkosten meer?

Vanaf 1 oktober zijn de brokerkosten inbegrepen in één all-in tarief. Op de achtergrond verrekenen wij deze kosten tijdelijk nog met het bedrag dat Saxo Bank rechtstreeks bij je in rekening brengt. Als klant merk je daar niets van.

Persoonlijke situatie en portefeuille

Verandert er iets aan mijn portefeuille?

Nee, onze beleggingsstrategie blijft zoals je van ons gewend bent. We houden vast aan ons principe van Slow beleggen: breed gespreid, met lage kosten, gericht op de lange termijn en duurzaam. Je portefeuille blijft dus onveranderd. 

Blijft mijn contactpersoon beschikbaar?

Ja, als je klant bent van Bloei Plus, behoud je je eigen adviseur en dezelfde persoonlijke service. Je kan bij je vertrouwde contactpersoon terecht voor vragen, advies of een periodiek gesprek. Ook het team van Bloei blijft, net als nu, goed bereikbaar. Zonder keuzemenu’s of wachttijden.

Kan ik bezwaar maken of overstappen?

We begrijpen dat een wijziging in tarieven vragen kan oproepen. Ben je het niet eens met de aanpassing of heb je twijfels of deze nog bij jouw situatie past? Neem dan gerust contact met ons op. We kijken graag samen met je naar de mogelijkheden en zoeken naar een oplossing die bij je past.

Nog vragen?

Staat jouw vraag er niet bij of wil je iets persoonlijk bespreken? Neem gerust contact met ons op. We staan voor je klaar om je verder te helpen.

Neem contact op
Klant worden